Výrobce pro zákazníka, nebo zákazník pro výrobce?

S nástupem sériové tovární výroby začaly klesat náklady na výrobu spousty užitečných věcí. Dokud šlo o výrobky univerzální, s obecně danou užitnou hodnotou, nic se nedělo. Jak ale začala sériová, pásová výroba pronikat do oblasti dosud výsostně individuální, změnily se poměry pro uživatele ve dvou rovinách. Výrobky se staly levnější (velká většina) a současně se jejich užitná hodnota pro konkrétního uživatele snížila. Jestliže dříve švec dělal botu podle nohou, pak později Baťa naučil lidi, aby se svojí nohou přizpůsobili jeho vyrobeným botám.

Uniformita, čili stádnost

Lidská touha po individualitě udělala ale časem svoje a návrat k vyjádření individuality se stal příkazem doby i pro výrobce. Takže dnes si lze koupit „individuálně“ vypadající auto, které má motor, podvozek, brzdy a tisíce jiných součástí úplně stejné jako několik „odlišných“ aut, jenom trochu jinak vypadajících, barevně odlišených a stojících různou cenu. Přesto jsou výrobky, které dosud výrobce vyrábí podle potřeb a přání zákazníka. Jedním z nich jsou i obyčejná poštovní schránky.

Výrobce pro zákazníka, nebo zákazník pro výrobce?
Ohodnoťte příspěvek

/ 18.11.2017 / Nezařazené